Laat je inspireren

No-nonsense inzichten.

Scherpe ideeën, hersenspinsels en af en toe een mening met ballen. Over taal, strategie, merken en communicatie die blijft plakken. Niet omdat het moet, wel omdat ik er goesting in heb. En omdat sterke merken niet bang zijn om anders te kijken en anders te klinken. Lees, denk mee, lach (of frons). En als je zin hebt om te reageren of te sparren: mijn inbox staat open.

Hans en Grietje: wat sprookjes ons leren over crisismanagement en verleiding in marketing

Twee kinderen, verdwaald in het bos, een snoephuisje dat er te mooi uitziet om waar te zijn en een gemene heks die maar één ding wil: ze vangen en opeten. Dit sprookje is veel meer dan een spannend verhaaltje voor het slapengaan. Het is een briljant metafoor voor crisiscommunicatie en crisismanagement. Want ja, in een crisis sta je vaak in het bos. Alleen, omringd door gevaar, onzekerheid en verleiding.

Lees meer »

Juli: van websitekruimeldief tot kajak

Elke maand schrijf ik een brief aan de afgelopen maand. Ik blik terug op wat ik zag, schreef, dacht en voelde. Van communicatieflaters tot knappe projecten, van kleine overwinningen tot grote frustraties. Altijd rechtuit, met een hoek af en net genoeg humor om het verteerbaar te houden.

Lees meer »

Je over-ons-pagina is je Tinderprofiel

Wat hebben je website en Tinderprofiel met elkaar gemeen? Ze zeggen allebei bitter weinig over wie je écht bent. Je over-ons-pagina is eigenlijk je Tinderprofiel. Echt waar. En ik zal je even eerlijk zeggen: met wat er nu op staat, zou je geen enkele date scoren. Laat staan een tweede. Want geef toe: wie wordt er warm van zinnen als ‘Wij zijn een dynamisch team met een passie voor kwaliteit’? Of ‘Bij ons staat de klant centraal.’ Dat klinkt niet als een potentiële match. Dat klinkt als iemand die met veel woorden eigenlijk niets zegt. En toch klinken veel over-ons-pagina’s exact zo.

Lees meer »

Zeg wat je te zeggen hebt. En ja, dat mag schuren.

‘Wij gaan voor kwaliteit en klantgerichtheid.’ Tuurlijk. En jullie zijn ook allemaal ‘gepassioneerd’ en hebben een ‘persoonlijke aanpak’. Wie zo praat, zegt eigenlijk niets. Ik lees je woorden. En ik weet nog steeds niets. Behalve dat er angst in die zinnen zit. Angst om af te schrikken. Om iets te zeggen dat niet iedereen leuk vindt. En net daarin zit het probleem. Taal die niemand tegen de borst stoot, raakt ook niemand.

Lees meer »

Je bouwt toch ook geen huis zonder plan?

Een fundering, muren en een dak. En vooral: een architecturaal plan. Niemand zou eraan denken om zomaar wat bakstenen op elkaar te stapelen in de hoop dat er een huis uitkomt. En toch doen bedrijven dat online wél. Elke dag. Ze posten zonder plan, communiceren zonder richting en hopen op een stevige online aanwezigheid. Spoiler: zo werkt het niet.

Lees meer »

Wat, watter, watst? Wanneer je er geen *** van begrijpt.

Wat doe je als je iets wilt weten? Exact, een antwoord zoeken. En dat doen we vandaag de dag massaal online. Met een paar klikken heb je al snel een antwoord op je knagende vraag gevonden. Of dat is althans het doel. Vaak slaan bedrijven de bal mis waardoor hun websitebezoekers na enkele verwarrende seconden alweer het wijde wereldweb zijn ingetrokken. En da’s zonde. Want je hebt hun aandacht. Maar je verspilt het.

Lees meer »

10 tips voor een goed persbericht

Elke dag ontvangen journalisten enkele tot tientallen persberichten. Het overgrote deel daarvan belandt meteen in de vuilbak. De reden? Te commercieel, geen nieuwswaarde of niet duidelijk geschreven. Met een goed geschreven persbericht doe je een journalist veel plezier. Maar hoe pak je dat aan? Waar moet je op letten? Deze 10 tips helpen je alvast op weg. 

Lees meer »

AI: een zegen of een vloek voor copywriters?

In een wereld waar AI-technologieën als een wervelwind doorheen razen, sta ik als copywriter vaak oog in oog met een eindeloze stroom aan teksten die door kunstmatige intelligentie zijn samengesteld. Maar achter de schijnbaar moeiteloze creatie schuilen valkuilen die voor mij als een lichtbaken van herkenning dienen. Van overdreven gebruik van emoji's tot het gemis van mijn unieke schrijfstijl, de invloed van AI is niet te missen. In dit artikel duik ik vol enthousiasme in de uitdagingen en voordelen van het gebruik van AI in tekstgeneratie. Ik deel praktische tips om deze technologie op een slimme manier te benutten en zo mijn creatieve vlam te laten ontbranden.

Lees meer »

Van no-nonsense mindset naar heldere copywriting

Een no-nonsense artikel van een no-nonsense copywriter voor een no-nonsense ondernemer. Je denkt nu waarschijnlijk: allemaal heel tof Zoë, maar wat is dat nu juist, die no-nonsenseaanpak? Awel, in dit artikel geef ik jou een kijkje in mijn hoofd. Ik vertaal mijn mindset in eenvoudige taal. En als jij je daarin herkent, zijn we misschien wel een ideale match? 

Lees meer »