Wat, watter, watst? Wanneer je er geen *** van begrijpt.

Gepubliceerd op 9 juni 2025 om 08:00

Wat doe je als je iets wilt weten? Exact, een antwoord zoeken. En dat doen we vandaag de dag massaal online. Met een paar klikken heb je al snel een antwoord op je knagende vraag gevonden. Of dat is althans het doel. Vaak slaan bedrijven de bal mis waardoor hun websitebezoekers na enkele verwarrende seconden alweer het wijde wereldweb zijn ingetrokken. En da’s zonde. Want je hebt hun aandacht. Maar je verspilt het.

Een website vol tekst, maar geen antwoorden.

Ik volg een opleiding financiële planning. Super interessant, maar zonder enige economische achtergrond zou de lector evengoed les kunnen geven in het Noors. Ik zou er even weinig van begrijpen. Gelukkig is Chat GPT mijn beste vriend (I know, klinkt een beetje triestig). Spijtig genoeg maakt deze AI-tool wel eens fouten en is hij niet mee met het laatste economisch nieuws. Maar gelukkig heb ik nog een tweede goede vriend: Google. 

 

Na wat scrollen, lezen en klikken, beland ik doorgaans op een website van een financiële instelling of vereniging. En deze hebben allemaal één ding gemeen: ze geven geen duidelijk antwoord op mijn vraag. De teksten staan bol van de vaktermen, zijn vaag of draaien eindeloos rond de pot. Informatie is er genoeg, maar bruikbaarheid? Nul.

Geen antwoord. Geen vertrouwen.  

Een websitebezoeker wil geen roman, maar herkenning, duidelijkheid en vooral: een antwoord. In heldere taal, met een duidelijke structuur en zonder omwegen. Als jouw webteksten daar niet in slagen, dan verliest je merk niet alleen zichtbaarheid in Google maar ook vertrouwen bij de lezer. Want als je je boodschap al niet helder kan uitleggen op je eigen website, waarom zou iemand dan wél geloven dat je hun probleem kan oplossen?

Houd jezelf een spiegel voor. 

Vertelt jouw website wat het moet vertellen? Geef jij een helder antwoord op de meest knagende vragen van je doelgroep? Of is je site stiekem geschreven voor jezelf, je vakgenoten of je baas? Durf jezelf een spiegel voorhouden. 

 

Een mini-oefening: 

  1. Kies 1 dienst of product. 
  2. Noteer de 3 meest gestelde vragen over je dienst of product. 
  3. Bezoek je eigen website. Beantwoord je die vragen? Duidelijk? Ook voor mensen zonder voorkennis? 

Nee? Dan is het tijd om je webteksten grondig onder handen te nemen. 

Antwoorden geven. Vertrouwen winnen. 

Goede webteksten schrijven is geen luxe. Het is een noodzaak. Het zorgt ervoor dat jouw website geen veredelde reclamefolder is, maar je potentiële klanten écht inzicht en oplossingen biedt. Een digitale versie van iemand die zegt: ‘Ik snap waar je mee zit en ik weet wat je nodig hebt.’ En dát is de taal waar je klant op zit te wachten.

Klaar voor webteksten die een antwoord geven? Ik schrijf ze voor jou, zonder blabla. Neem hier contact op.